Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NEXEN Tire – Největší výrobce pneumatik v Evropě?

5. 08. 2017 12:28:39
Společnost NEXEN, která u Žatce staví velkokapacitní závod na výrobu pneumatik, tvrdí, že se jedná o “NEJVĚTŠÍHO EVROPSKÉHO VÝROBCE PNEU“. Je proto přinejmenším zvláštní, že mimo Asii nemá dosud jediný závod, tedy ani v Evropě...

Podle oficiálního stanoviska společnosti NEXEN Tire bude žatecká továrna s plánovanou roční produkcí až 21 milionů pneumatik její "vůbec první závod mimo asijský kontinent". Podle vlastního vyjádření z 28. července 2017 tak "žatecký závod bude 5. největší v Evropě". Na oficiálních stránkách se však uvádí, že se jedná o "Největšího evropského výrobce pneu", což vzhledem k tomu, že ve strategické průmyslové zóně Triangle u Žatce ční ze země teprve pár obřích pilířů, je poněkud nadnesené tvrzení. Do této chvíle společnost Nexen Tire nevyrobila v Evropě jednu jedinou pneumatiku, a tak se o žádného evropského výrobce pneu nejedná, natož aby se jednalo o toho největšího.

Byl jsem společností Nexen Tire požádán, abych svůj předchozí blog upravil jejich upřesňujícími informacemi. To jsem dle zásad kodexu blogera učinil, přesto řada otázek zůstala nevysvětlených. V oficiálním stanovisku společnosti Nexen se například uvádí, že "jedním z důvodů zdržení byly i průtahy s prodeji pozemků, obecně známým faktem totiž je, že investiční smlouvu společnost NEXEN uzavřela s Ministerstvem průmyslu a obchodu, pozemky v zóně Triangle ale patřili Ústeckému kraji."

Zde bych připomněl, že se jednalo o pozemky o celkové rozloze 654,000 m² a společnost za tyto pozemky, které odpovídají rozloze 65 fotbalových hřišť (65ha), zaplatila nakonec pouhých 17,7 miliónu korun, tedy jedno euro za metr čtvereční. Průtahy s prodejem pozemků tak byly spíše způsobené licitací o cenu, protože Ústecký kraj si myslel na cenu okolo 300 miliónů korun, což by odpovídalo tržní ceně okolo 500Kč/m², konkrétně znalecký posudek byl na 239 miliónů Kč (cena obvyklá). Vláda se nakonec rozhodla, že Ústeckému kraji poskytne kompenzace ve výši 292 miliónů, které však kraj musí investovat v zóně.

V lednu letošního roku vláda rovněž schválila investiční pobídky ve výši 12 miliard korun a přes jednu čtvrtinu, konkrétně tedy 3,6 miliardy byla vyčleněna právě pro jihokorejský Nexen. Pokud k tomu přičteme i kompenzace za prodej pozemků hluboko pod cenou obvyklou ve výši téměř 300 miliónů, můžeme mluvit o téměř čtyřmiliardové investiční pobídce pro tuto jihokorejskou společnost, a to není rozhodně málo. Pobídka 3,6 miliardy je rozložená do deseti let a má formu především slevy na daních.

Podle vyjádření společnosti Nexen Tire byla stavba započata letos v dubnu. Ústecký kraj odsouhlasil prodej pozemků v dubnu loňského roku, trvalo to tedy celý jeden rok od prodeje pozemků do začátku výstavby. Minimálně tedy od dubna 2016 nelze hovořit o průtazích s prodejem pozemků. Připomínám, že symbolicky byla stavba zahájena již v říjnu 2015, a to už bude za dva měsíce dva roky...Podle původních informací měla výroba začít v únoru roku 2018, což se vzhledem ke zpoždění již nedá stihnout, náhradní termín byl stanoven na podzim 2018.

Společnost Nexen rovněž hovořila o tom, že by do roku 2020 měla zaměstnávat na tisíc zaměstnanců a do šesti let od zahájení výroby až 1,500 zaměstnanců. Zahájení výroby se tedy opozdí, a dá se tak očekávat, že se opozdí i toto datum, pokud dobře počítám, mělo by se jednat o podzim roku 2024. Zdá se, že této společnosti všechno nějak dlouho trvá, například čínská společnost Yanfeng, která v zóně rovněž působí a vyrábí výplně do dveří a palubní desky do automobilů, zaměstnává 1,500 zaměstnanců už nyní. A mimochodem v daleko menší továrně (viz foto). Proč bude jihokorejské společnosti trvat šest let než dosáhne na tuto metu, tak není zcela jasné...

Na závěr připojuji celé prohlášení společnosti NEXEN Tire z 28. července 2017:

Praha, 28. července 2017

Upřesnění informací článku na blogu iDnes.cz: Nexen Tire – Největší investice v ČR za posledních 20 let?

Jeden z největších výrobců pneumatik na světě jihokorejský Nexen zde hodlá proinvestovat kolem 23 mld. Kč a vytvořit až 1500 pracovních míst, jedná se tak o jednu z největších investic v historii ČR, jenže všechno je trochu jinak.

Na první pohled vypadá všechno idylicky, podařilo se přilákat významného jihokorejského investora, výrobce pneumatik pro osobní vozy - společnost Nexen Tire. Významná "obří" investice, píše se v novinách a všichni si mnou ruce, jaká skvělá věc se podařila. Investor přinese peníze, konkrétně tedy postaví továrnu za cca 23 mld. Kč, a zaměstná v ní na tisíc lidí a v návaznosti na to získají práci další tisíce a tisíce lidí. Celková investice by se mohla vyšplhat až na 40 mld. Kč, což by z ní učinilo největší investici v historii ČR. Jenže není všechno tak idylické, jak se na první pohled zdá.

Připomenu, že jednání s touto společností se započala již před více než třemi roky, v květnu roku 2014, kdy byl Ústeckým krajem schválen odprodej pozemku. V říjnu roku 2015 byla symbolicky zahájena výstavba, počítalo se s tím, že výroba začne v únoru 2018, což dneska víme, že se vzhledem k dalším průtahům s prodejem pozemků, nestihne. Se skutečnou výstavbou se započalo teprve letos na jaře a dokončena by měla být v srpnu příštího roku, výroba by tak mohla začít někdy v říjnu roku 2018.

  • U podobně rozsáhlého projektu je třeba vždy počítat s určitým zdržením. A právě prodlužující se administrativní řízení byly důvodem, proč se začalo stavět až letos v dubnu. Zejména šlo o nejednoznačnost a zdlouhavost povolovacích řízení. Český stavební zákon až dosud není na podobně rozsáhlé investiční projekty připraven. Jedním z důvodů zdržení byly i průtahy s prodeji pozemků, obecně známým faktem totiž je, že investiční smlouvu společnost NEXEN uzavřela s Ministerstvem průmyslu a obchodu, pozemky v zóně Triangle ale patřili Ústeckému kraji.


Významné je především to, že pro Nexen Tire se jedná o první evropskou továrnu, usilovala hlavně o dobrou dopravní dostupnost do Německa, Francie a Anglie, kde sídlí přední evropští výrobci automobilů. Strategická průmyslová zóna Triangle se tak stala pro Nexen nakonec nejlepší volbou. Odhady produkce pneumatik se velmi rozcházejí, ale prvotní čísla mluvila asi o dvanácti milionech kusech pneumatik za rok, jaká však bude konečná cifra, není v tuto chvíli jednoduché odhadnout, je však jisté, že bude několikrát převyšovat počet pneumatik nutných pro obutí všech aut, které se v ČR za rok vyrobí.

Každopádně se bude jednat o jednoho z největších evropských výrobců pneumatik, čímž se Nexen na svých stránkách zcela nepochopitelně chlubí již nyní. Nejsem žádný škarohlíd, který by se na neevropské investice díval svrchu. Nakonec, nebude to první asijská investice u nás, ani ve zmíněném Trianglu, je tam už například japonská Hitachi či čínský Yangfeng, který továrnu převzal po americkém Johnson Controls, obě rovněž vyrábějí pro automobilový průmysl, takže se zdá, že se jedná o celkem logický krok. Navíc v zóně působí ještě další německé či španělské společnosti, které jsou rovněž, jak jinak, zaměřeny na výrobu pro automobilismus, takže vše jakoby do sebe zapadá a tvoří harmonický celek.

  • Projekt počítá s celkovou výrobní kapacitou závodu v Žatci až 21 milionů pneumatik ročně. Společnost NEXEN Tire je na severočeskou investici patřičně hrdá, nejenže je to totiž její vůbec první závod mimo asijský kontinent, ale bude patřit k největším producentům pneumatik v Evropě. Konkrétně bude žatecký závod 5. největší v Evropě. Již od první fáze (výrobní kapacita cca 12 milionů pneumatik) se počítá s tím, že ze žatecké továrny bude NEXEN zásobovat nejenom evropský trh, ale také zákazníky v Africe a na Blízkém východě.

V tomto případě však půjde o trochu jinou investici než v případě zmíněných asijských společností, a to nejen pokud jde o rozsah, ale taky pokud jde o strategii a způsob investování. Dovolím si tvrdit, že se jedná o zcela nový způsob investování, který u nás dosud nebyl objeven. Nejde ani tak o to, že hlavním dodavatelem celé stavby je jiná jihokorejská společnost Samsung, ano je to trochu zvláštní, že investor a hlavní dodavatel jsou ze stejné země, ale v souvislosti s dalšími věcmi to je jenom detail.

  • Výstavba tak rozsáhlého výrobního a logistického komplexu si vyžaduje know-how zkušeného průmyslového developera, který má bohaté zkušenosti s tak rozsáhlými projekty. Proto se generálním dodavatelem stavby žateckého areálu stala společnost Samsung Engineering. Mezi její reference patří například výstavba 11 továren na výrobu pneumatik v Maďarsku a Číně.

Už za rok a jeden měsíc se uvidí, co je pravda a co ne, až bude továrna stát, jistě budeme všichni moudřejší, ale pokud jde například o plány celého komplexu, které jsou už nyní k dispozici, je zřejmé, že administrativní části několikanásobně převyšují výrobní část, už na první pohled je to značný nepoměr. Navíc je celkem jasné, i když to samozřejmě nikdo nahlas neříká, že v těchto administrativních částech budou pracovat převážně, ne-li výhradně, Jihokorejci, proslýchá se až o tří stovkách jihokorejských rodin, které by měli v souvislosti s touto investicí víceméně přesídlit do ČR.

  • Je velkou výhodou, že již od prvopočátku jihokorejští pracovníci účastní všech strategických jednání a dohlíží na výstavbu továrny. To je důkazem, jakou důležitost připisuje investor závodu v Žatci. Na co nejhladším a nejrychlejším spuštěním provozu se podílí a bude podílet několik desítek odborníků z Koreje. Většina z nich se zde, dle potřeb zdrží přibližně 1 rok. S rodinami se v České republice po dobu 3-4 let zdrží okolo 40 Jihokorejců.

  • Je důležité si uvědomit, že součástí žateckého komplexu nebudou jen prostory výrobní, ale taky skladovací, logistické a administrativní. Z České republiky se stane „pneumatikový hub“ společnosti NEXEN Tire pro tři kontinenty. Díky zkušenostem z řízení mateřské firmy a intenzivnímu využití digitálních technologií, budou administrativní a servisní služby tvořit jen nepatrnou část personálního obsazení závodu. Výroba je vysoce technologicky vyvinutá. Její stroje a zařízení zaberou velké výrobní haly.

Tento způsob investice je u nás skutečně neznámý fenomén. Je to něco mezi japonským solidním, ušlechtilým, precizním způsobem a čínským agresívním způsobem investování. Čína ho však uplatňuje spíše v Africe než v Evropě a projevuje se hlavně tím, že v podstatě jednoduše řečeno za výstavbu infrastruktury na druhou stranu požaduje nerostné bohatství a do budoucna možná i to, co bychom mohli nazvat "životní prostor". Japonci jsou pokud jde o Evropu spíše konzervativní, a pokud zde stavěli nějakou továrnu, ať už to byl Panasonic, Koito, Hitachi, atd., tak žádnou takovouto věc, v podobě například výstavby jakéhosi městečka pro své lidi, která je v plánu, nepředváděli.

Jihokorejci dále údajně uvažují o výstavbě stadionu a dalších staveb pro volnočasové aktivity, zkrátka nehodlají troškařit. Ve finále, kolik se ze zmíněných 23 miliard ukrojí na výstavbu a kolik půjde do dalších čistě jejich projektů, není v tuto chvíli příliš jasné. Jasné je pouze to, že se jedná o něco nového, pro Česko nepříliš výhodného. Nedá se totiž ani předpokládat to, že by ve výrobní části pracovali samí čeští pracovníci, většinu, jak už to tak bývá, budou tvořit pravděpodobně různí Východoevropané, ale i kdyby zde pracovali převážně Češi, není to žádní výhra..

  • Součástí firemní kultury jihokorejských firem jsou i společně organizované volnočasové aktivity jejich zaměstnanců. Velmi oblíbené jsou i díky možnosti neformálního sbližování a poznávání nových kolegů. Společnost NEXEN Tire plánuje tuto formu sportovních a volnočasových aktivit nabídnout i svým českým zaměstnancům.

  • Kromě strategického umístění je důležitým faktorem, proč se společnost NEXEN Tire rozhodla právě pro průmyslovou zónu Triangle také lokální situace na trhu práce. Kromě snížení nezaměstnanosti v kraji chceme rovněž podpořit vzdělávání mladých. Náborová kampaň je trvale cílena na obyvatele Ústeckého kraje a nejbližšího okolí. Ti, kteří uspěli ve výběrových řízeních, aktuálně vycestovali na pracovní stáže do závodu v Jižní Koreji, kde sbírají zkušenosti z provozu. Nabídka pracovních příležitostí se postupně rozšíří i na specialisty a zkušené odborníky, kteří najdou uplatnění v moderním vývojovém centru.


Nad smyslem takové investice potom visí velký otazník. Možná, že budu opět označen za škarohlída, ale realita je bohužel trochu jiná, než jak se jí vláda, jejíž členové se rádi fotí při slavnostních stříháních nejrůznějších stuh a stužek, snaží předkládat. Nebudu raději zacházet do dalších podrobností, ale investice Nexenu je skutečně velmi odlišná od jakékoliv jiné investice, která byla u nás prozatím uskutečněna, strategická průmyslová zóna Triangle se může proměnit v strategickou zónu v úplně jiném smyslu, možná vznikne jakási severočeská SAPA, tedy úplně něco jiného než co bylo původním záměrem.

Jistě bude extrémně zajímavé tuto záležitost sledovat, protože zde mohou vzniknout zcela nové kulturní a ekonomické fenomény...Nemohu se ale zbavit pocitu, že ČR v tomto procesu plní pouze úlohu takzvaného užitečného idiota, a že z proklamované největší investice v české historii se stane investice, která Česku kromě zhoršených životních podmínek a hustšímu tranzitu na silnicích nepřinese vůbec nic dobrého...

Další stanovisko na sebe nenechalo dlouho čekat a společnost NEXEN Tire dne 10.8.2017 přišla s dalším oficiálním stanoviskem, toto oficiální stanovisko je plné chyb, nepřesností a zavádějících informací. Moje jméno je například uvedeno chybně, jmenuji se prý Adam Evan. Nesouhlasí datumy jednotlivých stanovisek, například tvrdí, že "jediné oficiální stanovisko společnosti reagující na tvrzení v blogu publikovaném 27.7.2017 mu (tedy Adamovi Evanovi -pozn. autora) bylo poskytnuto dne 3.8.2017", v tento den mi bylo poskytnuto stanovisko ze dne 28.7.2017, o kterém naopak tvrdí, že mi vůbec poskytnuto nebylo, atd, atd.

V průvodním emailu je uvedeno, že verze z 28.7.2017 je pouze pracovní verze, a že mi byla poskytnuta omylem, čímž se NEXEN Tire sám usvědčuje, neboť v následujícím textu tvrdí, že mi tato verze poskytnuta vůbec nebyla, ačkoliv byla původně prezentována jako verze oficiální stejně jako verze zaslaná dne 4.8.2017...

V uvedeném stanovisku stojí za zmínku například to, že NEXEN Tire nepovažuje kompenzace ve výši 300 miliónů korun za investiční pobídku, protože kompenzace vyplývá ze smluvního vztahu "mezi českým státem a Ústeckým krajem". Jihokorejský NEXEN Tire si zřejmě není ani vědom toho, že Ústecký kraj reprezentuje český stát stejně jako ostatní kraje a obce České republiky, jinak by nemohl takovou hloupost vypustit do světa, a navíc slevu ve výši 92,5%, kterou dostal na nákup pozemku zřejmě za investiční pobídku prostě nepovažuje...

Velice zarážející je rovněž fakt, že společnost NEXEN Tire odmítla, aby její oficiální stanovisko bylo přetištěno v tištěných odborných časopisech pro motoristy.

Stanovisko společnosti NEXEN Tire k informacím publikovaným v rámci blogu p. Adama Evana

http://evan.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=617157

http://evan.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=615697

Praha, 10.8.2017

NEXEN Tire: Autor blogu se v tomto příspěvku odkazuje na oficiální stanovisko společnosti NEXEN ze dne 28.7.2017, NEXEN Tire však panu Evanovi toto oficiální stanovisko neposkytla. Jediné oficiální stanovisko společnosti reagující na tvrzení v blogu publikovaném 27.7.2017 mu bylo poskytnuto dne 3.8.2017, jde o stanovisko připojené k jeho příspěvku dne 27.7.2017.

„Společnost NEXEN, která u Žatce staví velkokapacitní závod na výrobu pneumatik, tvrdí, že se jedná o “NEJVĚTŠÍHO EVROPSKÉHO VÝROBCE PNEU“. Je proto přinejmenším zvláštní, že mimo Asii nemá dosud jediný závod, tedy ani v Evropě...

Podle oficiálního stanoviska společnosti NEXEN Tire bude žatecká továrna s plánovanou roční produkcí až 21 milionů pneumatik její "vůbec první závod mimo asijský kontinent". Podle vlastního vyjádření z 28. července 2017 tak "žatecký závod bude 5. největší v Evropě". Na oficiálních stránkách se však uvádí, že se jedná o "Největšího evropského výrobce pneu", což vzhledem k tomu, že ve strategické průmyslové zóně Triangle u Žatce ční ze země teprve pár obřích pilířů, je poněkud nadnesené tvrzení. Do této chvíle společnost Nexen Tire nevyrobila v Evropě jednu jedinou pneumatiku, a tak se o žádného evropského výrobce pneu nejedná, natož aby se jednalo o toho největšího.“

Byl jsem společností Nexen Tire požádán, abych svůj předchozí blog upravil jejich upřesňujícími informacemi. To jsem dle zásad kodexu blogera učinil, přesto řada otázek zůstala nevysvětlených. V oficiálním stanovisku společnosti Nexen se například uvádí, že jedním z důvodů zdržení byly i průtahy s prodeji pozemků, obecně známým faktem totiž je, že investiční smlouvu společnost NEXEN uzavřela s Ministerstvem průmyslu a obchodu, pozemky v zóně Triangle ale patřili Ústeckému kraji."

NEXEN Tire: Toto tvrzení pana Evana neodpovídá oficiálnímu stanovisku NEXEN Tire, které mu bylo poskytnuto dnes 3.8.2017 a kde se uvádí: „U podobně rozsáhlého projektu je třeba vždy počítat s určitým zdržením. A zejména prodlužující se administrativní řízení byly důvodem, proč se začalo stavět až letos v dubnu. Zejména šlo o nejednoznačnost a zdlouhavost povolovacích řízení. Český stavební zákon až dosud není na podobně rozsáhlé investiční projekty připraven.“

Zde bych připomněl, že se jednalo o pozemky o celkové rozloze 654,000 m² a společnost za tyto pozemky, které odpovídají rozloze 65 fotbalových hřišť (65ha), zaplatila nakonec pouhých 17,7 miliónu korun, tedy jedno euro za metr čtvereční. Průtahy s prodejem pozemků tak byly spíše způsobené licitací o cenu, protože Ústecký kraj si myslel na cenu okolo 300 miliónů korun, což by odpovídalo tržní ceně okolo 500Kč/m², konkrétně znalecký posudek byl na 239 miliónů Kč (cena obvyklá). Vláda se nakonec rozhodla, že Ústeckému kraji poskytne kompenzace ve výši 292 miliónů, které však kraj musí investovat v zóně.“

Průběh a výsledky jednání mezi vládou a Usteckým krajem o kupní ceně za pozemky nepřísluší společnosti NEXEN Tire komentovat, neboť nebyla jeho účastníkem. Společnost NEXEN Tire vždy oceňovala korektní vztahy a podporu ze strany vlády ČR, MPO ČR, CzechInvestu a Ústeckého kraje při přípravě a realizaci investičního projektu výstavby továrny v zóně Triangle.

V lednu letošního roku vláda rovněž schválila investiční pobídky ve výši 12 miliard korun a přes jednu čtvrtinu, konkrétně tedy 3,6 miliardy byla vyčleněna právě pro jihokorejský Nexen. Pokud k tomu přičteme i kompenzace za prodej pozemků hluboko pod cenou obvyklou ve výši téměř 300 miliónů, můžeme mluvit o téměř čtyřmiliardové investiční pobídce pro tuto jihokorejskou společnost, a to není rozhodně málo. Pobídka 3,6 miliardy je rozložená do deseti let a má formu především slevy na daních.“

NEXEN Tire: Kompenzaci za prodej pozemků není možné označit za součást investiční pobídky pro společnost NEXEN Tire. Investiční pobídka byla společností NEXEN Tire udělena na základě zákona o investičních pobídkách a plně v souladu s platnou českou legislativou. Kompenzace za prodej pozemků v průmyslové zóně Triangle vyplývá ze smluvního vztahu mezi českým státem a Ústeckým krajem. Nexen Tire nebyl součástí tohoto smluvního vztahu, ani se neúčastnil jakéhokoli jednání o její výši.

Podle vyjádření společnosti Nexen Tire byla stavba započata letos v dubnu. Ústecký kraj odsouhlasil prodej pozemků v dubnu loňského roku, trvalo to tedy celý jeden rok od prodeje pozemků do začátku výstavby. Minimálně tedy od dubna 2016 nelze hovořit o průtazích s prodejem pozemků. Připomínám, že symbolicky byla stavba zahájena již v říjnu 2015, a to už bude za dva měsíce dva roky...Podle původních informací měla výroba začít v únoru roku 2018, což se vzhledem ke zpoždění již nedá stihnout, náhradní termín byl stanoven na podzim 2018.“

NEXEN Tire: Společnost Nexen Tire může pouze zopakovat informace obsažené v oficiálním stanovisku ze 3.8.2017, že u podobně rozsáhlého projektu je třeba vždy počítat s určitým zdržením. A zejména prodlužující se administrativní řízení byly důvodem, proč se začalo stavět až letos v dubnu. Zejména šlo o nejednoznačnost a zdlouhavost povolovacích řízení. Český stavební zákon až dosud není na podobně rozsáhlé investiční projekty připraven.

Společnost Nexen rovněž hovořila o tom, že by do roku 2020 měla zaměstnávat na tisíc zaměstnanců a do šesti let od zahájení výroby až 1,500 zaměstnanců. Zahájení výroby se tedy opozdí, a dá se tak očekávat, že se opozdí i toto datum, pokud dobře počítám, mělo by se jednat o podzim roku 2024. Zdá se, že této společnosti všechno nějak dlouho trvá, například čínská společnost Yanfeng, která v zóně rovněž působí a vyrábí výplně do dveří a palubní desky do automobilů, zaměstnává 1,500 zaměstnanců už nyní. A mimochodem v daleko menší továrně (viz foto). Proč bude jihokorejské společnosti trvat šest let než dosáhne na tuto metu, tak není zcela jasné...“

Autor: David Evan | sobota 5.8.2017 12:28 | karma článku: 18.07 | přečteno: 986x

Další články blogera

David Evan

Otřesný policejní zásah v Plzni zůstává v předvolebním boji bez povšimnutí. Otřesné!

Předvolební boj vrcholí, politici se snaží zvedat témata, o kterých si myslí, že u voličů zabodují. Většinou se ale moc netrefují. Máslo jako předvolební téma nestačí. Ani že čokoláda u nás není stejně čokoládová jako v Německu...

7.10.2017 v 13:08 | Karma článku: 39.46 | Přečteno: 2144 | Diskuse

David Evan

Jaromír Jágr na Zimních Olympijských hrách v Pchjongčchangu? Tak určitě!

Legendární útočník Jaromír Jágr ohlásil, že uvažuje o účasti na zimní olympiádě, která se bude konat za půl roku v Jižní Koreji. V té době mu bude již 46 let. Je mnoho dobrých důvodů, aby Jágr na Olympiádě v Pchjongčchangu byl...

23.9.2017 v 13:30 | Karma článku: 11.59 | Přečteno: 450 | Diskuse

David Evan

Proč stojí máslo 50,- Kč?

Máslo meziročně rekordně zdražilo. Krávy prý v létě méně dojí, v Číně roste poptávka a na Novém Zélandu se potýkají s nízkou produkcí. Jsou ale tyto důvody racionální? Skutečné důvody zdražování možná někoho překvapí...

26.8.2017 v 11:42 | Karma článku: 36.38 | Přečteno: 3408 | Diskuse

David Evan

Jak si Lubomír Zaorálek povídal o budoucnosti a soběstačnosti českého zemědělství

Nový volební lídr za ČSSD Lubomír Zaorálek využil žní, aby si popovídal o budoucnosti českého zemědělství a naší soběstačnosti. Možná se dostal i na to, že část české úrody končí v zahraničí, konkrétně třeba v Německu...

7.8.2017 v 20:19 | Karma článku: 34.49 | Přečteno: 2405 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Karel Stryczek

Investice jednotlivců. Selský rozum, matematika, disciplína, riziko, nervy.

Přátelé se mě ptají, zda moji kamarádi Američani obchodují na Wall Streetu. Ano, mají obvykle dlouhodobé individuální spoření na důchod a to se bez možnosti smysluplně investovat neobejde. Schraňovat 40 let hotovost je nesmysl.

18.10.2017 v 10:37 | Karma článku: 9.02 | Přečteno: 180 | Diskuse

Lukáš Klouček

Warren Buffett je jen jeden

Mnoho renomovanych, uhlazene mluvicich, erudovane vystupujicich investicnich poradcu, kteri jsou povazovani za odborniky na slovo vzate, nechape elementarni princip veci, o kterych mluvi. Tak to v dnesnim svete chodi. Bohuzel.

17.10.2017 v 12:59 | Karma článku: 7.20 | Přečteno: 164 | Diskuse

Ján Guttek

5 důvodů proč bychom měli přijmout euro

Češi jsou tradičně odmítaví k myšlence přijetí eura. Bohužel ani politici, kteří přijetí eura obhajují, nejsou schopni veřejnosti dostatečně vysvětlit, proč bychom měli usilovat být součástí eurozóny.

17.10.2017 v 12:16 | Karma článku: 30.59 | Přečteno: 5328 | Diskuse

Tomáš Flaška

U nás se rozkrade 100 miliard ročně

Toto uvedl v rámci předvolební kampaně v roce 2013 pozdější ministr financí a předseda hnutí ANO Andrej Babiš. Toto jeho vyjádření kopíruji hned do úvodu blogu, pro případ, že by třeba chtělo zmizet.

17.10.2017 v 11:13 | Karma článku: 36.12 | Přečteno: 1427 | Diskuse

Luboš Smrčka

Nafukování realitní bubliny pokračuje

Poslední data statistického úřadu ukazují, že nafukování realitní bubliny úspěšně pokračuje. Meziroční růst ve druhém čtvrtletí o 13,3 procenta je pumpování cen na plný výkon. Průměr EU? 4,4 procenta.

17.10.2017 v 8:06 | Karma článku: 13.30 | Přečteno: 409 | Diskuse
Počet článků 140 Celková karma 29.14 Průměrná čtenost 1854

David Evan, www.evan.cloud

info@evan.cloud



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.