Tragická nehoda dvou dívek u Obrnic: Otázky, které vyvstávají
S odstupem jednoho týdne, kdy opadly největší emoce, se ukazuje, že řada otázek zůstává nevyjasněná. Na druhou stranu video, které neustále putuje internetem, dává odpovědi na hlavní otázky, které se týkají příčiny nehody. Nikola B., která řídila, se nevěnovala plně řízení, za jízdy telefonovala, pila (a to dokonce současně najednou), odpovídala na četné otázky sledujících na streamu a taky svůj černý New Beetle proháněla nedovolenou rychlostí, údajně až 180 km/h. Z videa už ale není úplně patrné, jestli při nehodě vůbec brzdila.
Když jsem se bavil s lidmi, kteří měli k nehodě blízko, tak údajně nějaká krátká přerušovaná brzdná dráha na silnici zůstala, otázka je ale, jestli to spíše nezpůsobily pneumatiky tím, jak se dostaly do smyku, protože podle průběhu nehody se vozidlo otočilo a 180 stupňů do protisměru. Nehodu tedy můžeme přičíst nezkušenosti mladé řidičky, příliš rychlé jízdě a nedostatečnému věnování se řízení. Nikol B. bylo pouhých 21 let, v různých částech světa by vlastně teprve dosáhla plnoletosti.
Například v USA stále platí, že do 21 let Vám neprodají ani plechovku piva. Otázkou tedy je, jestli náš systém není vůči mladým a mladistvým až příliš benevolentní. Ano, jistě taky platí, že řidičák je v některých zemích možné získat s určitým omezením již od 16 let, u nás ho může dostat jenom osoba starší 18 let, ale zároveň od tohoto věku může nakupovat alkohol a cigarety a může tedy legálně pít a kouřit. Je tedy otázkou, jestli je to rozumná kombinace, a jestli by se prodloužením věku plnoletosti o rok nebo dva, nepředešlo u mladistvých řadě zbytečných nehod, i když v tomto případě alkohol za nehodou nestál…
Další známou možností je používat omezení výkonu motoru, podobná legislativa platí už dnes u motorek, kdy je podle věku odstupňován i výkon motoru. Nehledě na to, že konstrukční vlastnosti takto malých aut jako je New Beetle ani neodpovídají výkonům agregátů, které je pohánějí. A pokud se takové auto dostane do smyku, je nad lidské síly udržet takto malé auto s krátkým rozvorem a malými koly na silnici. Na videu z nehody, jehož odkaz zde schválně nikde neuvádím, protože si ho každý může najít sám, je taky zřetelně vidět, že spolujezdkyni Nikole V. při nehodě vypnul bezpečnostní pás. A tím se dostáváme obecně k otázkám bezpečnosti a k výrobcům automobilů.
Není od věci připomenout, že automobilový průmysl toho za poslední roky pro bezpečnost aut příliš neudělal. Naopak, jsou například dobře známé kauzy s vadnými airbagy, které nenadále vybuchovaly a zabily několik lidí. Airbagy byly levné a byly montovány s cílem ušetřit, nebo chcete-li více vydělat... Americká Tesla, která vyrábí čisté elektromobily a je v současnosti za GM druhá na světě, alespoň co se hodnoty akcií týče, měla zase u svých modelů problémy se samovzněcováním. A lithiové baterie (jak již dneska všichni díky jistému nepovedenému mobilnímu telefonu od Samsungu víme) hoří velice zdatně.
Díky různým crash testům se rovněž ukázalo, že strana spolujezdce je daleko méně vyztužena než strana u řidiče. Je to proto, že se v těchto testech posuzuje pouze strana u řidiče. Je evidentní, že automobilkám se do bezpečnosti příliš investovat nechce. Je to poměrně drahé a moc se jim to zpátky nevrací a tím pádem se to nevyplácí. Bezpečnější auto s pevnější konstrukcí má obecně delší životnost. Místo toho automobilky hledají nové cesty spojené s elektromobilitou, s downsizingem -přeplňováním nízkoobsahových motorů, které tím pádem mají nejen kratší životnost ale i větší spotřebu, atd., atd.
Zdá se, že lidský život je v tomto byznysu až na posledním místě. Automobilky kvapně vyhlašují, že do budoucnosti už nepočítají s dieslovými motory u osobních aut. Jsou-li diesly tak škodlivé, proč nejsou rušeny nejprve všechny ty nákladní automobily, kamiony, autobusy, lokomotivy, nákladní lodě, trajekty, které se na dopravě podílí mnohem větší měrou než automobilová doprava? Odpověď je celkem jednoduchá, protože při výrobě nafty pro všechny výše uvedené dopravní prostředky zbývá velké množství benzínu, které nikdo nepoptává, a je tak třeba ho zkrátka nějakým způsobem udat, a to i za cenu nižší bezpečnosti, protože jak víme benzín hoří mnohem ochotněji než nafta…
Lidské životy se tak stávají jenom loutkami v rukách všepřevyšujícího a všeurčujícího byznysu. Byznysu, který potřebuje vydělávat za každou cenu a nezastaví se před ničím. Nikola B. byla krásná, mladá dívka, která za svou chybu zaplatila cenu nejvyšší. Její chyba byla v každém případě kardinální, na druhou stranu nejsem si zcela jist, jestli platná legislativa a trend, který je v tuto chvíli udáván, udělaly dost pro to, aby její mladý život byl ochráněn. Tím samozřejmě nemám na mysli záchranné složky, které naopak zaslouží velké ocenění zejména za rychlou a profesionální pomoc.
David Evan
Ideová konference ODS přinesla staré novinky
Po představení vládního ozdravného balíčku se konala ideová konference ODS, na které se převážně chválili politici této vládní strany a "bolestivé" kroky vlády, které by v příštím roce měly přinést úspory ve výši 95 miliard korun.
David Evan
Hospodaření České pošty by měl prověřit Nejvyšší kontrolní úřad
Tak se usnesla Sněmovna na včerejší mimořádné schůzi. Už několik týdnů se nemluví o ničem jiném než o rušení tří stovek poboček státního podniku, který se vicepremiér Vít Rakušan společně s vládou rozhodli zachránit...
David Evan
Když ani dvě datové schránky nestačí. A není to protiústavní?
Od začátku roku lidé houfně ruší svoje živnosti, jenom aby jim nebyla zřízená datová schránka. Na některých úřadech je až desetinásobný nárůst žádostí o rušení živností. Proč se datové schránky netěší velké oblibě u veřejnosti?
David Evan
Jak jsem koupil ukrajinské těstoviny za 18 korun
Ministerstvo zemědělství si chce posvítit na některé zemědělce, potravináře a obchodníky, otázkou je přiměřenost jejich marží. V hledáčku jsou některé obchodní řetězce a také základní potraviny jako cukr, vejce, mouka..
David Evan
Vláda Petra Fialy: Vláda rozpočtové odpovědnosti?
Nejvyšší kontrolní ústav (NKÚ) tvrdí, že se vláda Petra Fialy nechová vzhledem k veřejným financím dostatečně odpovědně. Fiala se brání, že za vše může energetická krize a válka. Mnohé kroky české vlády jsou nicméně kontroverzní.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem
Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při incidentu se...
V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany
Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...
Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis
Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...
Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese
Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...
Prodej, komerční prostor 48 m2, Brno - Líšeň
Vlkova, Brno - Líšeň
2 200 000 Kč
- Počet článků 231
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2017x