Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tragická nehoda dvou dívek u Obrnic: Otázky, které vyvstávají

15. 07. 2017 12:30:29
Minulý týden ve čtvrtek ve státní svátek se stala u Obrnic na Mostecku dopravní nehoda, která zahýbala celým Českem. Dvě dívky při streamování na facebook měly vážnou dopravní nehodu a ta, která řídila, zaplatila cenu nejvyšší...

S odstupem jednoho týdne, kdy opadly největší emoce, se ukazuje, že řada otázek zůstává nevyjasněná. Na druhou stranu video, které neustále putuje internetem, dává odpovědi na hlavní otázky, které se týkají příčiny nehody. Nikola B., která řídila, se nevěnovala plně řízení, za jízdy telefonovala, pila (a to dokonce současně najednou), odpovídala na četné otázky sledujících na streamu a taky svůj černý New Beetle proháněla nedovolenou rychlostí, údajně až 180 km/h. Z videa už ale není úplně patrné, jestli při nehodě vůbec brzdila.

Když jsem se bavil s lidmi, kteří měli k nehodě blízko, tak údajně nějaká krátká přerušovaná brzdná dráha na silnici zůstala, otázka je ale, jestli to spíše nezpůsobily pneumatiky tím, jak se dostaly do smyku, protože podle průběhu nehody se vozidlo otočilo a 180 stupňů do protisměru. Nehodu tedy můžeme přičíst nezkušenosti mladé řidičky, příliš rychlé jízdě a nedostatečnému věnování se řízení. Nikol B. bylo pouhých 21 let, v různých částech světa by vlastně teprve dosáhla plnoletosti.

Například v USA stále platí, že do 21 let Vám neprodají ani plechovku piva. Otázkou tedy je, jestli náš systém není vůči mladým a mladistvým až příliš benevolentní. Ano, jistě taky platí, že řidičák je v některých zemích možné získat s určitým omezením již od 16 let, u nás ho může dostat jenom osoba starší 18 let, ale zároveň od tohoto věku může nakupovat alkohol a cigarety a může tedy legálně pít a kouřit. Je tedy otázkou, jestli je to rozumná kombinace, a jestli by se prodloužením věku plnoletosti o rok nebo dva, nepředešlo u mladistvých řadě zbytečných nehod, i když v tomto případě alkohol za nehodou nestál...

Další známou možností je používat omezení výkonu motoru, podobná legislativa platí už dnes u motorek, kdy je podle věku odstupňován i výkon motoru. Nehledě na to, že konstrukční vlastnosti takto malých aut jako je New Beetle ani neodpovídají výkonům agregátů, které je pohánějí. A pokud se takové auto dostane do smyku, je nad lidské síly udržet takto malé auto s krátkým rozvorem a malými koly na silnici. Na videu z nehody, jehož odkaz zde schválně nikde neuvádím, protože si ho každý může najít sám, je taky zřetelně vidět, že spolujezdkyni Nikole V. při nehodě vypnul bezpečnostní pás. A tím se dostáváme obecně k otázkám bezpečnosti a k výrobcům automobilů.

Není od věci připomenout, že automobilový průmysl toho za poslední roky pro bezpečnost aut příliš neudělal. Naopak, jsou například dobře známé kauzy s vadnými airbagy, které nenadále vybuchovaly a zabily několik lidí. Airbagy byly levné a byly montovány s cílem ušetřit, nebo chcete-li více vydělat... Americká Tesla, která vyrábí čisté elektromobily a je v současnosti za GM druhá na světě, alespoň co se hodnoty akcií týče, měla zase u svých modelů problémy se samovzněcováním. A lithiové baterie (jak již dneska všichni díky jistému nepovedenému mobilnímu telefonu od Samsungu víme) hoří velice zdatně.

Díky různým crash testům se rovněž ukázalo, že strana spolujezdce je daleko méně vyztužena než strana u řidiče. Je to proto, že se v těchto testech posuzuje pouze strana u řidiče. Je evidentní, že automobilkám se do bezpečnosti příliš investovat nechce. Je to poměrně drahé a moc se jim to zpátky nevrací a tím pádem se to nevyplácí. Bezpečnější auto s pevnější konstrukcí má obecně delší životnost. Místo toho automobilky hledají nové cesty spojené s elektromobilitou, s downsizingem -přeplňováním nízkoobsahových motorů, které tím pádem mají nejen kratší životnost ale i větší spotřebu, atd., atd.

Zdá se, že lidský život je v tomto byznysu až na posledním místě. Automobilky kvapně vyhlašují, že do budoucnosti už nepočítají s dieslovými motory u osobních aut. Jsou-li diesly tak škodlivé, proč nejsou rušeny nejprve všechny ty nákladní automobily, kamiony, autobusy, lokomotivy, nákladní lodě, trajekty, které se na dopravě podílí mnohem větší měrou než automobilová doprava? Odpověď je celkem jednoduchá, protože při výrobě nafty pro všechny výše uvedené dopravní prostředky zbývá velké množství benzínu, které nikdo nepoptává, a je tak třeba ho zkrátka nějakým způsobem udat, a to i za cenu nižší bezpečnosti, protože jak víme benzín hoří mnohem ochotněji než nafta...

Lidské životy se tak stávají jenom loutkami v rukách všepřevyšujícího a všeurčujícího byznysu. Byznysu, který potřebuje vydělávat za každou cenu a nezastaví se před ničím. Nikola B. byla krásná, mladá dívka, která za svou chybu zaplatila cenu nejvyšší. Její chyba byla v každém případě kardinální, na druhou stranu nejsem si zcela jist, jestli platná legislativa a trend, který je v tuto chvíli udáván, udělaly dost pro to, aby její mladý život byl ochráněn. Tím samozřejmě nemám na mysli záchranné složky, které naopak zaslouží velké ocenění zejména za rychlou a profesionální pomoc.

Autor: David Evan | sobota 15.7.2017 12:30 | karma článku: 35.00 | přečteno: 10014x

Další články blogera

David Evan

Jak si Lubomír Zaorálek povídal o budoucnosti a soběstačnosti českého zemědělství

Nový volební lídr za ČSSD Lubomír Zaorálek využil žní, aby si popovídal o budoucnosti českého zemědělství a naší soběstačnosti. Možná se dostal i na to, že část české úrody končí v zahraničí, konkrétně třeba v Německu...

7.8.2017 v 20:19 | Karma článku: 33.89 | Přečteno: 2279 | Diskuse

David Evan

NEXEN Tire – Největší výrobce pneumatik v Evropě?

Společnost NEXEN, která u Žatce staví velkokapacitní závod na výrobu pneumatik, tvrdí, že se jedná o “NEJVĚTŠÍHO EVROPSKÉHO VÝROBCE PNEU“. Je proto přinejmenším zvláštní, že mimo Asii nemá dosud jediný závod, tedy ani v Evropě...

5.8.2017 v 12:28 | Karma článku: 17.32 | Přečteno: 838 | Diskuse

David Evan

Nexen Tire - Největší investice v ČR za posledních 20 let?

Jeden z největších výrobců pneumatik na světě jihokorejský Nexen zde hodlá proinvestovat kolem 23 mld. Kč a vytvořit až 1500 pracovních míst, jedná se tak o jednu z největších investic v historii ČR, jenže všechno je trochu jinak.

27.7.2017 v 0:34 | Karma článku: 19.88 | Přečteno: 865 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Šárka Bayerová

Zrazená královna

Ač byla vnučkou jedné z nejslavnějších a nejmocnějších královen, budoucí tchyni připadala málo urozená. A taky ji ve Španělsku nechtěli hlavně proto, že ve své krvi nesla dost hroznou nemoc. Hemofilii.

20.8.2017 v 12:44 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 94 | Diskuse

Jan Matějů

Proč nevolit Andreje Babiše. Lišky mění srst, ne svoje zvyky

Andrej Babiš má být obviněn v případu čerpání dotací na farmu Čapí hnízdo. Od pana Babiše neslyšíme nic jiného než křik, že je to proti němu spiknutí celého systému a snaha odstranit ho z politiky.

20.8.2017 v 10:18 | Karma článku: 22.00 | Přečteno: 466 | Diskuse

Tomáš Vyoral

Semknutí? Houby. Na potížisty v depresi jedině islámskou linku bezpečí!

Zatímco prominenti všech zemí se semkávají, neztrácejí odvahu, nevzdávají se evropských hodnot a poslední hodiny nevědí, zda na Twitteru kondolovat dřív Španělsku, Finsku nebo Německu, já mám návrh řešení. Islámskou linku bezpečí!

20.8.2017 v 10:17 | Karma článku: 34.71 | Přečteno: 693 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

Babiš neumí psát na počítači - a souvislost s EET

Babiš možná bude měnit tiskovou mluvčí. Protože ta současná v nezvládnuté diskuzi přiznala, že Babiš neumí psát na počítači. Má na to Prchala...

20.8.2017 v 10:00 | Karma článku: 24.84 | Přečteno: 617 | Diskuse

Pavel Chalupský

Nevstoupíš...

...dvakrát do téže řeky. Jaká moudrost se vždy skrývá ve starých, nejen latinských příslovích. Pozoruhodné na tom je, že jsou platná i po tisíciletích.

20.8.2017 v 9:25 | Karma článku: 5.12 | Přečteno: 122 | Diskuse
Počet článků 137 Celková karma 23.83 Průměrná čtenost 1834

David Evan, www.evan.cloud

info@evan.cloud



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.